5 träingstips

Jag har ju som sagt blivit lite av ett räningsfreak, jag vill äta bra och träna bra, helt enkelt ha en grym hälsa. Så jag tänkte dela med mig lite av olika tips och övningar.
 
1. Det som många gör fel med (även jag, håller på att förbättra mig nu) är att sålänge man inte äter RÄTT mat spelar det ingen roll om hur mycket man går på gymmet för man går inte ner i vikt eller blir "fit", alltså dåligt mat=inget resultat. Kosten är ju trots allt 70%, men man ska fortfarande äta lika mycket och ofta på dagen, min 5 gånger om dan. Saker som är bra för kroppen är tillexempel havregryn, fullkorn (fullkornsbröd/pasta), ägg, kyckling (mycket magert kött), kvarg/keso, avokado, nötter, fisk och såklart frukt och grönsaker. Sånt som är dåligt är tex. vetebröd och vitt mjöl, smågodis, flingor, färdigmat osv.
 
2. Det är bra att äta bröd! Men skippa vitt mjöl och ät surdegsbröd, fullkornsbröd med hela korn eller osötat fullkornsbröd.
 
3. Frukost är det viktigaste målet på dagen och dom som äter bra frukost förbränner mer under dagen och rör mer på sig.
 
4. Om man har uppsvälld mage eller känner sig tjock så an man äta den såkallade "plattmae-maten" och då ska man hålla sig till naturell yoghurt utan socker, mandlar, mycket grönt te, blåbär (inehåller mycket antidocidanter), sparris (bryter ner fett), lax och fullkorn.
 
5. Jag tränkte tipsa om lite bra hemmaövningar för mage och ben och tyvärr har jag inte tid att fixa till bilderna, men men here you go.
Knäböj med lyft, en bra övning som gör tonade muskler, Victoria Secret modellerna gör även denna. Man kan även ha hantlar i händerna för att göra den lite jobbigare. Stå i djup knäböj och när du kommer upp lyfter du vänster armbåge mot höger knä och gör sen tvärtom, upprepa 30 gånger.
 
Liggande rumppress, ligg med knäna uppdragna, spänn mage, rumpa och lår och press upp rumpan och lyft samtidigt benet med flexad fot och upprepa 12 gånger innan du byter ben.
 
Full situps med fällkniv, ligg på rygg med armarna längs sidorna, spänn magen och res dig upp för att nudda tårna med fingrarna. När du sänker dig ner lyfter du samtidigt upp benen och pulsar upp med överkroppen, som en fällkniv. Perfekt träning till magen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback