vit choklad & vanilj cupcakes

Jag och Erik gjorde tidigare idag vit choklad cupcake med jordgubbfrost på och dom blev riktigt goda! Däremot blev dom inte alls fina, men visst är det smaken som är viktig? Det var ju också faktiskt första gången jag försökte mig på att göra cupcakes!
 
150 gram rumstempererat smör
150 gram socker
175 gram mjöl
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
 
1. Ställ upp 12 silikonformar eller vanliga muffinsformar på en plåt.
2. Lägg alla ingredienserna i en bunke och vispa ihop det till en ljus och krämig smet och fördela smeten i formarna.
3. Grädda i 175 grader i 20 minuter eller tills kakorna har rest sig upp och känns precis fasta. För att veta om dom är klara kan man känna försiktigt med fingret på kakan och då ska den kännas lite mjuk i mitten men ändå fast. Det här är också den godaste smeten jag någonsin gjort!!!!
 
Gör sen den vita choklad smeten som ska vara i muffinsarna. 
 
100 gram vitchoklad
½ dl grädde
 
4. Koka upp grädden och rör sedan i den krossade vita chokladen. Ställ sedan in smeten i frysen en liten stund så den stelnar lite.
5. Gröp ur muffinsarna medans chokladsmeten står i frysen och häll sen i smeten och lägg på de små locken igen.
 
6. Gör sedan jordgubbsfrostingen. 
 
100g philadelphiaost
60 g smör
½ dl florsocker
1msk jordgubbssylt
 
7. Rör smör och florsocker tills det blandats väl.

8. Blanda ner alla andra ingredienserna till en slät smet. Blanda väldigt försiktigt, det blir lätt rinnigt. 

9. Fyll en spritspåse och spritsa frostingen snyggt på muffinsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback